onsdag den 12. juni 2013

Jagten på den gode chokoladekage

Som overskriften antyder har jeg sat en jagt ind på den gode chokoladekage. 

Indtil videre er Louisa Lorangs chokoladekage på sorte bønner min yndlings.

http://louisalorang.dk/2012/04/chokoladekage-med-sorte-bonner/

Opskriften på hendes vidunderlige kage er her 

Opskriften giver 10-14 muffins
200 g kogte sorte bønner
100 g blødt smør eller fri margarine hvis man ønsker et laktosefrit resultat
100 g rørsukker
100 g smeltet, mørkchokolade
korn af ½ stang vanilje
1 nip salt
½ dl kakao
1 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
5 æg
Jeg tilsætter altid selv 1 spsk brun farin, og har erfaret at kagen sagtens kan lave på halv mængde sukker og stadig smage forrygende, ligesom man med fordel kan lave den på palmesukker. 

Blend bønnerne i en foodprocessor, kom smør og sukker i foodprocessoren og blend til massen er glat og samlet. Kom smeltet chokolade i og blend igen. Kom vanilje og sukker i og bland kakao, bagepulver og natron sammen. Blend æggen i et ad gangen. Fyld kagemassen i 12-14 muffinforme og bag dem ved 185 grader i 25-35 minutter, eller til de er gennembagte.

Men hvis man ikke lige står med sorte bønner på hånden har jeg i dag eksperimenteret mig frem til en chokoladekage med en god skorpe, som samtidig er dejlig fugtig inden i. 
Så den opskrift vil jeg med det samme dele med jer. 

4 æg 
150 gram sukker 
100 gram smør 
100 gram god mørk chokolade 
1/2 dl usødet kakao
1 tsk bagepapir
1/2 tsk natron 
2 spsk brun farin 
1 spsk vaniljesukker 
1 nip salt 
60 gram hvedemel

Rør sukker, vaniljesukker, brun farin og æg sammen, varm smør og chokolade i microbølgeovnen eller i en lille kasserolle, -rør jævnligt. 
Tilsæt den smeltede masse i æg og sukker massen og rør mere. 
Tilsæt herefter kakao og mel, rør det sammen. Vend til sidst salt, bagepulver og natron i dejen. Bages ved 175 grader i omkring 25 min. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar